Hogescholen

In onze gastcolleges kunnen wij toekomstige professionals een antwoord bieden op onder andere de volgende vragen:

  • Welk soort lesmateriaal kan ik een hoogbegaafd kind in de klas aanbieden?
  • Hoe kan ik een jongere ondersteunen bij zijn faalangst tijdens het afleggen van toetsen? 
  • Hoe zie ik het verschil tussen een persoon met ADHD en een uitzonderlijk hoogbegaafde?
  • Waar moet ik op letten bij het begeleiden van de studiekeuze van hoogbegaafde jongeren? 
  • Waar let ik op bij het afnemen van IQ-testen bij vermoedelijk hoogbegaafde kinderen?

De inhoud van de gastcolleges wordt steeds bepaald in samenspraak met de onderwijsinstelling. Wij hebben geen standaard college-aanbod maar kijken naar de voorkennis en de opleidingsnoden van de studenten om een aanbod op maat uit te werken.  

Onze medewerkers zijn allen gediplomeerde leerkrachten die vanuit hun eigen opleidingsachtergrond en werkervaring een boeiende mix kunnen brengen van theorie en praktijk aan de hand van activerende werkvormen

Wens je vrijblijvend meer informatie? Of wil je graag een gastcollege door ons laten verzorgen, neem dan contact op via secretariaat@l-atent.be

 

Hieronder kan je een aantal voorbeelden vinden uit ons aanbod. Wil je graag een beroep doen op onze expertise, maar staat je eigen opleiding niet tussen de voorbeelden? Aarzel niet om contact op te nemen, zodat we ons volledig aanbod en de verschillende mogelijkheden kunnen bespreken.

 

Educatieve bachelor – kleuter / lager / secundair onderwijs

  • Wat is het verschil tussen hoogintelligente, hoogbegaafde en uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen?
  • Wat is hoogbegaafdheid en uitzonderlijke hoogbegaafdheid?
  • Hoe herken ik deze leerlingen in de klas?
  • Wat is het belang van (vroeg)detectie en diagnostiek?
  • Wat is de rol van de leerkracht?
  • Wat zijn de educatieve behoeften van deze leerlingen?
  • Welk aanbod is geschikt voor deze leerlingen?
  • Hoe ver reikt de draagkracht van de school of van de klas?

 

Arbeidspsychologie

  • Wat is hoogbegaafdheid en uitzonderlijke hoogbegaafdheid?
  • Ik kan hoogbegaafdheid op het werk herkennen.
  • Ik kan de kenmerken van hoogbegaafdheid koppelen aan issues op het werk.
  • Ik weet hoe hoogbegaafdheid op het werk ingezet kan worden als een sterkte en niet als een belemmering.
  • Ik weet hoe hoogbegaafden op een bewuste en doelgerichte manier een job kunnen kiezen.
  • Ik kan de werkvoorwaarden benoemen die belangrijk zijn om een passende werkcontext te creëren of te kiezen.

 

Pedagogie van het jonge kind

  • Wat is hoogbegaafdheid en uitzonderlijke hoogbegaafdheid?
  • Ik kan hoogbegaafdheid bij (jonge) kinderen herkennen.
  • Ik weet voor welke uitdagingen opvoeders komen te staan bij de opvoeding van een HB-kind.
  • Ik weet welke opvoedingsstijl het beste past bij hoogbegaafde kinderen.
  • Ik weet aan welke voorwaarden moet voldaan zijn om in te zetten op de autonomie van een kind.
  • Ik heb zicht op concrete opvoedingstips waarmee ik aan de slag kan.

  

Vroedkunde

  • Je weet hoe hoogbegaafdheid zich toont bij baby’s en peuters en hoe je het kan herkennen.
  • Je kent de behoeften en ontwikkelingsnoden van hoogbegaafde baby’s en peuters en je weet hoe er adequaat op in te spelen.
  • Je begrijpt waarom vanzelfsprekende zaken zoals “eten”,  “slapen” en … een uitdaging kunnen vormen in de opvoeding van een hoogbegaafde baby of peuter en hoe je ermee kan omgaan.
  • Je begrijpt de noodzaak van vroegdetectie.
  • Je weet hoe je voor deze jonge kinderen een stimulerende omgeving kan creëren.
  • Je weet hoe je over- en onderstimulatie kan herkennen en hoe je het kan aanpakken.
  • Je begrijpt het belang van openheid naar de context (familie – dagopvang).

 

 

ALGEMENE KIJK OP GASTCOLLEGES

BEDRIJVEN

HOGESCHOLEN

WOONZORGCENTRA

SPORTCLUBS

TERUG NAAR PROFESSIONAL

CONTACT

L-aTent vzw
BTW: BE0760.689.341

OVER L-ATENT 

Attent op zoek naar verborgen talent

Onze praktijk geeft psychologische, pedagogische en onderwijskundige ondersteuning aan de hoogbegaafde persoon en zijn omgeving en dat in alle fasen van zijn leven.