Bij hoogbegaafde kinderen en jongeren zien wij regelmatig moeilijkheden ontstaan door een mismatch met hun omgeving. Voor vele hoogbegaafden voelt het ook aan alsof zij geen invloed hebben op deze hindernissen en komen vraagstukken naar boven als: niemand vindt mij leuk, ik zal wel de enige zijn die de les saai vindt, de leerkracht doet zo haar best daarom kan ik toch niet zeggen dat het niet genoeg is, waarom maak ik soms ruzie?….
Sommige kinderen of jongeren gaan berusten, gaan zich aanpassen of maken zich onzichtbaar, trekken zich terug, al dan niet achter een ondoorzichtige muur. Anderen gaan net exploderen en tonen externaliseren gedrag: boos worden, ruzie maken,… of vertonen psychosomatische klachten. Ze laten aan de buitenwereld voelen dat er iets niet goed zit. Vaak weten zij zelf niet wat er precies aan de hand is.
In al deze zaken is het van belang om deze kinderen en jongeren meer inzicht in zichzelf en hun eventuele hoogbegaafdheid bij te brengen.
Tot nu toe boden wij deze psycho-educatie aan in 1 op 1 begeleidingen. Vele hoogbegaafden in onze praktijk zijn echter vragende partij om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten, hetgeen niet altijd eenvoudig is om te vinden. Soms zijn ze niet op de hoogte van de meerwaarde van contact met ontwikkelingsgelijken en kunnen wij dat via groepstrajecten faciliteren.
ALGEMENE KIJK OP EDUCATIE
TRAJECT PSYCHO-EDUCATIE
JUST STUDY
CURSUS STUDIETECHIEKEN
EXTERNE VERRIJKINGSKLAS KIND
EXTERNE VERRIJKINGSKLAS JONGERE
TERUG NAAR KIND & JONGERE
Groepstrajecten (neuro)psycho-educatie
Doelen
- zelfinzicht bijbrengen, zodat zij hun plekje kennen in de wereld alsook hun plek in het grotere geheel (gezin, school, maatschappij)
- op een interactieve manier tools aanleren vanuit deze zelfkennis door zelf mee na te denken over oplossingen
- stappen leren zetten naar een betere match met de (school)context
Duurtijd
- 3 sessies van 3u
Doelgroep
Iedereen vanaf het 2de leerjaar t.e.m. het 2de jaar secundair onderwijs.
Kinderen die buiten de leeftijdsgroep vallen maar wel het denkniveau halen van een 3de leerjaar, zijn zeker ook welkom na overleg met 1 van onze medewerkers. De groepen worden vastgelegd op basis van inschrijving. Er is geen vastgestelde hoogbegaafdheid nodig om te mogen deelnemen, wel een vermoeden.
Groepsgrootte
We werken in kleine groepen (max. 5 deelnemers) om voldoende in te kunnen zetten op veiligheid, gezelligheid en interactie.
Inhoud van de sessies
- Onze breinwerking als verklaring
- Wie ben ik: over leer- en persoonlijkheidseigenschappen
- Leren en studeren: toch leuker dan je denkt? Als je weet, hoe het aan te pakken toch (2 sessies voor secundair)
- Vriendschappen en relaties met anderen: van vuurwerk of vermijding naar contact
- Mijn totaalplaatje
Data Turnhout schooljaar 2022-2023: woensdagen (9u tot 12u)
- 2de leerjaar: 11, 18 en 25/01/2023 VOLZET
- 3de leerjaar en 4de leerjaar: 16, 23/11 en 7/12/2022 (VOLZET) of 15, 22 en 29/03/2023 (VOLZET)
- EXTRA REEKS: 19/04, 26/04 en 3/05/2023 (2de en 3de leerjaar) (VOLZET)
- EXTRA REEKS: 10, 17 en 31/05/2023 (4de tot 6de leerjaar) (VOLZET)
Stuur een bericht om je kind al in te schrijven voor een volgende reeks naar elke.coorens@l-atent.be.
Deelnameprijs:
€315 (€300 voor broers/zussen) of via eerstelijnszorg €12.5 voor de hele reeks
Meer info en/of inschrijven: elke.coorens@l-atent.be.
CONTACT
L-aTent vzw
BTW: BE0760.689.341
OVER L-ATENT
Attent op zoek naar verborgen talent
Onze praktijk geeft psychologische, pedagogische en onderwijskundige ondersteuning aan de hoogbegaafde persoon en zijn omgeving en dat in alle fasen van zijn leven.