Trajecten psycho-educatie

Bij hoogbegaafde kinderen en jongeren zien wij regelmatig moeilijkheden ontstaan door een mismatch met hun omgeving. Voor vele hoogbegaafden voelt het ook aan alsof zij geen invloed hebben op deze hindernissen en komen vraagstukken naar boven als: niemand vindt mij leuk, ik zal wel de enige zijn die de les saai vindt, de leerkracht doet zo haar best daarom kan ik toch niet zeggen dat het niet genoeg is, waarom maak ik soms ruzie?….

Sommige kinderen of jongeren gaan berusten, gaan zich aanpassen of maken zich onzichtbaar, trekken zich terug, al dan niet achter een ondoorzichtige muur. Anderen gaan net exploderen en tonen externaliseren gedrag: boos worden, ruzie maken,… of vertonen psychosomatische klachten. Ze laten aan de buitenwereld voelen dat er iets niet goed zit. Vaak weten zij zelf niet wat er precies aan de hand is.

In al deze zaken is het van belang om deze kinderen en jongeren meer inzicht in zichzelf en hun eventuele hoogbegaafdheid bij te brengen. Afhankelijk van de aangeboden reeks staat er een ander thema centraal. Denk hierbij aan: wat is hoogbegaafdheid – faalangst – emotieregulatie. 

Tot nu toe boden wij deze psycho-educatie aan in 1 op 1 begeleidingen. Vele hoogbegaafden in onze praktijk zijn echter vragende partij om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten. Bovendien leren ze net meer van elkaar daarom dat wij in 2023 gestart zijn met de groepstrajecten. 

Eerstvolgend aangeboden groepstraject: hoogbegaafd en emotieregulatie

Doelen

  • zelfinzicht bijbrengen, zodat zij hun plekje kennen in de wereld alsook hun plek in het grotere geheel (gezin, school, maatschappij)
  • de werking en de functie van hun emoties beter begrijpen 
  • ruimte creëren om hun emoties er te laten zijn 
  • op een interactieve en ervaringsgerichte manier tools aanleren om met deze intense emoties om te gaan 
  • leren van elkaar en zich durven openstellen naar anderen

Duurtijd

  • 3 sessies van 3u:
  • Wij verwachten een engagement voor de 3 volledige sessies. 

Doelgroep

Leerlingen van de lagere school.

Er is geen vastgestelde hoogbegaafdheid nodig om te mogen deelnemen, wel een vermoeden.

Groepsgrootte

We werken in kleine groepen (max. 8 deelnemers) om voldoende in te kunnen zetten op veiligheid, gezelligheid en interactie. 

Begeleiders

Het traject wordt begeleid door Elke Beliën en Eve Rouwens (www.wegwijser.be). 

Inhoud van de sessies

  • Wat zijn emoties.
  • Waarom hebben wij emoties.
  • Welke rol speelt hoogbegaafdheid bij onze intense emoties.
  • Het verkennen van onze eigen emoties en deze beter leren herkennen en begrijpen.
  • Het aanreiken van tools om met sterke emoties om te gaan. 
  • Onze eigen emoties naar waarde leren schatten.

Nieuwe data 2025: 

  • 1ste en 2e leerjaar: 22/4, 6/5 en 13/5 (van 13u tot 16u, L-aTent Turnhout) 
  • 3de leerjaar en 4de leerjaar: 30/1, 6/2 en 13/2 (van 09u tot 12u, Wegwijzer Zoersel)
  • 5de leerjaar en 6de leerjaar: 22/4, 6/5 en 13/5  (van 09u tot 12u, L-aTent Turnhout)

Deelnameprijs:

GRATIS via eerstelijnszorg (Je aansluiting bij het ziekenfonds dient in orde te zijn om gratis te kunnen deelnemen.)

Meer info en/of inschrijven: elke.belien@l-atent.be of info@wegwijser.be 

CONTACT

L-aTent vzw
BTW: BE0760.689.341

OVER L-ATENT 

Attent op zoek naar verborgen talent

Onze praktijk geeft psychologische, pedagogische en onderwijskundige ondersteuning aan de hoogbegaafde persoon en zijn omgeving en dat in alle fasen van zijn leven.