Trajecten psycho-educatie

Bij hoogbegaafde kinderen en jongeren zien wij regelmatig moeilijkheden ontstaan door een mismatch met hun omgeving. Voor vele hoogbegaafden voelt het ook aan alsof zij geen invloed hebben op deze hindernissen en komen vraagstukken naar boven als: niemand vindt mij leuk, ik zal wel de enige zijn die de les saai vindt, de leerkracht doet zo haar best daarom kan ik toch niet zeggen dat het niet genoeg is, waarom maak ik soms ruzie?….

Sommige kinderen of jongeren gaan berusten, gaan zich aanpassen of maken zich onzichtbaar, trekken zich terug, al dan niet achter een ondoorzichtige muur. Anderen gaan net exploderen en tonen externaliseren gedrag: boos worden, ruzie maken,… of vertonen psychosomatische klachten. Ze laten aan de buitenwereld voelen dat er iets niet goed zit. Vaak weten zij zelf niet wat er precies aan de hand is.

In al deze zaken is het van belang om deze kinderen en jongeren meer inzicht in zichzelf en hun eventuele hoogbegaafdheid bij te brengen.

Tot nu toe boden wij deze psycho-educatie aan in 1 op 1 begeleidingen. Vele hoogbegaafden in onze praktijk zijn echter vragende partij om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten, hetgeen niet altijd eenvoudig is om te vinden. Soms zijn ze niet op de hoogte van de meerwaarde van contact met ontwikkelingsgelijken en kunnen wij dat via groepstrajecten faciliteren.

 :16Groepstrajecten (neuro)psycho-educatie

Doelen

  • zelfinzicht bijbrengen, zodat zij hun plekje kennen in de wereld alsook hun plek in het grotere geheel (gezin, school, maatschappij)
  • op een interactieve manier tools aanleren vanuit deze zelfkennis door zelf mee na te denken over oplossingen
  • stappen leren zetten naar een betere match met de (school)context

Duurtijd

  • 3 sessies van 3u

Doelgroep

Iedereen vanaf het 1de leerjaar t.e.m. het 6de leerjaar.

Er is geen vastgestelde hoogbegaafdheid nodig om te mogen deelnemen, wel een vermoeden.

Groepsgrootte

We werken in kleine groepen (max. 6 deelnemers) om voldoende in te kunnen zetten op veiligheid, gezelligheid en interactie.

Begeleiders

Het traject wordt begeleid door Elke Beliën en Eve Rouwens (www.wegwijser.be

Inhoud van de sessies

  • Onze breinwerking als verklaring
  • Wie ben ik: over leer- en persoonlijkheidseigenschappen
  • Leren en studeren: toch leuker dan je denkt? Als je weet, hoe het aan te pakken toch (2 sessies voor secundair)
  • Vriendschappen en relaties met anderen: van vuurwerk of vermijding naar contact
  • Mijn totaalplaatje

Nieuwe data 2024: (9u tot 12u)

  • 5de leerjaar en 6de leerjaar: 24/01, 31/01 en 7/02/2024 (woensdagen, L-aTent Turnhout) VOLZET
  • 3de leerjaar en 4de leerjaar: 28/02, 06/03 en 13/03/2024 (woensdagen, L-aTent Turnhout) VOLZET
  • NIEUW: 1ste en 2e leerjaar: 16/04, 23/04 en 07/05/2024 (dinsdagen, Wegwijser, Zoersel) 
  • NIEUW: 1ste graad secundair: 16/4, 23/4 en 07/05/2024 ( dinsdagnamiddag: 13u-16u, Wegwijzer, Zoersel): 1 plekje

Deelnameprijs:

GRATIS via eerstelijnszorg (Je aansluiting bij het ziekenfonds dient in orde te zijn om gratis te kunnen deelnemen.)

Meer info en/of inschrijven: info@wegwijser.be 

CONTACT

L-aTent vzw
BTW: BE0760.689.341

OVER L-ATENT 

Attent op zoek naar verborgen talent

Onze praktijk geeft psychologische, pedagogische en onderwijskundige ondersteuning aan de hoogbegaafde persoon en zijn omgeving en dat in alle fasen van zijn leven.