Trajecten psycho-educatie

Bij hoogbegaafde kinderen en jongeren zien wij regelmatig moeilijkheden ontstaan door een mismatch met hun omgeving. Voor vele hoogbegaafden voelt het ook aan alsof zij geen invloed hebben op deze hindernissen en komen vraagstukken naar boven als: niemand vindt mij leuk, ik zal wel de enige zijn die de les saai vindt, de leerkracht doet zo haar best daarom kan ik toch niet zeggen dat het niet genoeg is, waarom maak ik soms ruzie?….

Sommige kinderen of jongeren gaan berusten, gaan zich aanpassen of maken zich onzichtbaar, trekken zich terug, al dan niet achter een ondoorzichtige muur. Anderen gaan net exploderen en tonen externaliseren gedrag: boos worden, ruzie maken,… of vertonen psychosomatische klachten. Ze laten aan de buitenwereld voelen dat er iets niet goed zit. Vaak weten zij zelf niet wat er precies aan de hand is.

In al deze zaken is het van belang om deze kinderen en jongeren meer inzicht in zichzelf en hun eventuele hoogbegaafdheid bij te brengen. Afhankelijk van de aangeboden reeks staat er een ander thema centraal. Denk hierbij aan: wat is hoogbegaafdheid – faalangst – emotieregulatie. 

Tot nu toe boden wij deze psycho-educatie aan in 1 op 1 begeleidingen. Vele hoogbegaafden in onze praktijk zijn echter vragende partij om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten. Bovendien leren ze net meer van elkaar daarom dat wij in 2023 gestart zijn met de groepstrajecten. 

.Eerstvolgend aangeboden groepstraject: thema faalangst 

Doelen

  • zelfinzicht bijbrengen, zodat zij hun plekje kennen in de wereld alsook hun plek in het grotere geheel (gezin, school, maatschappij)
  • de werking van faalangst beter begrijpen alsook de invloed ervan op hun leven zichtbaar maken
  • op een interactieve manier tools aanleren zodat zij beter gewapend zijn tegen faalangst
  • leren van elkaar en zich durven openstellen naar anderen

Duurtijd

  • 3 sessies van 3u

Doelgroep

Iedereen vanaf de 2e kleuterklas t.e.m. de 1ste graad secundair onderwijs.

Er is geen vastgestelde hoogbegaafdheid nodig om te mogen deelnemen, wel een vermoeden.

Groepsgrootte

We werken in kleine groepen (max. 6 deelnemers) om voldoende in te kunnen zetten op veiligheid, gezelligheid en interactie.

Begeleiders

Het traject wordt begeleid door Elke Beliën en Eve Rouwens (www.wegwijser.be). 

Inhoud van de sessies

  • Wat is faalangst
  • Hoe kan je faalangst herkennen (actieve en passieve faalangst)
  • Welke rol speelt perfectionisme
  • De wisselwerking met je zelfbeeld
  • Het aanreiken van tools om met faalangst om te gaan 
  • Eigen faalangst leren begrijpen en aanpakken

Nieuwe data 2024: 

  • 2e en 3e kleuterklas: 24/9, 1/10 en 8/10 ( van 09 tot 12u, Wegwijzer Zoersel) 
  • 1ste en 2e leerjaar: 26/11, 3/12 en 10/12 (van 09 tot 12u, Wegwijser Zoersel) VOLZET 
  • 3de leerjaar en 4de leerjaar: 22/10, 5/11 en 25/11 (van 09 tot 12u, L-aTent Turnhout) VOLZET 
  • 5de leerjaar en 6de leerjaar:  22/10, 5/11 en 25/11 (van 13u tot 16u, L-aTent Turnhout) VOLZET
  • 1ste graad secundair: 24/9, 1/10 en 8/10 (van 13u tot 16u, Wegwijzer Zoersel) VOLZET

Deelnameprijs:

GRATIS via eerstelijnszorg (Je aansluiting bij het ziekenfonds dient in orde te zijn om gratis te kunnen deelnemen.)

Meer info en/of inschrijven: elke.belien@l-atent.be of info@wegwijser.be 

CONTACT

L-aTent vzw
BTW: BE0760.689.341

OVER L-ATENT 

Attent op zoek naar verborgen talent

Onze praktijk geeft psychologische, pedagogische en onderwijskundige ondersteuning aan de hoogbegaafde persoon en zijn omgeving en dat in alle fasen van zijn leven.